Hello Kitty Bank

Blogger Widgets

Tips diet

salam. tetiba terasa jadi macam expertise on the health and life style. here i just wanna share about dietry tips opsss dont get me wrong bukan entry untuk jadi kurus sebab i ouls sendiri pun tak tau berat diri sndiri berapa.. setiap kali timbang mesti keluar figure yang berlainan.. adakah pembawakkan saka juga mempengaruhi? huh, stress rasa.. nak measure BMI sendiri pun susah 😓


iya kengkawan slalu tanya macam mana maintain badan lepas beranak.. tak gem gem pun.. hurmm.. susah nak menjawab sebab sendiri pun tak pasti macam mana jadi macam ni.. faktor keturunan? mungkin juga.. sebab mak pun halus je macam paris hilton cuma tak tinggi je.. faktor breastfeeding? tu pun salah satu faktor juga.. nanti i ouls share kebaikan breastfeeding kat next entry okay.. faktor pemakanan?  juga betul sebab i ouls adalah hantu nasi dan boleh makan berpinggan-pinggan pada siang hari.. cume dalam diet pemakanan i ouls tak suka makanan yg berlemak berkuah santan bermiyak dan yang seangkatan atau related dengan kolestrol.. 

nah sikit gambaran diet yang berkesan.. amalkan selalu inshaallah kurus.. klu tak kurus pun at least BMI boleh jadi ideal.. or masaalah-masaalah kesihatan yg lain tak tercapai 


3 waktu makan bukan 6 waktu seperti yang tersedia dalam kursus-kursus di jabatan kerajaan.. hampeh tol.. ni sebab tak suka pergi kursus selalu.. banyak slot pengisian makanan makan dan makan

kalau tengok breaskfast ni benda WAJIB. pernah dengar dont skip breakfast! dari breakfast ni lah akan ada tenaga yg akan digunakan sepanjang hari.. tak perlu risau kalau amik heavy breakfast sekalipun make sure your whole day tu dah dibanyakkan dengan aktivity untuk burn kalories dan use of energy. dalam islam sendiri menggalakkan kita untuk bangun sahur.. so this is the one of kifiatnya la.. bila bangun sahur automatik rasa bertenaga dan lebih cergas. this how beauty of islam. anything happen for reasons.

for dinner pun sama.. untuk apa penuhkan perut hanya untuk tidur? take meal secukupnya.. kalau terlalu kenyang pun tak bagus..tidur tak perlukan banyak energy.. it turns to fat je.. paling bagus, sebelum tidur minum plain water... 

serba sikit je nak bebel.. selain tu i ouls amalkan chia seed dlm meal.. baca ni (link) kalau nak tau banyak pasal kebaikan dia.. bila usia dah makin bertambah baru datang kesedaran psl health ni... kalau tak dulu duk bantai cool blog ice blend tanpa had dan tanpa rasa guilty..

korang cubalah tips ni..
kalau berkesan bgtw kat kawan lain-lain kalau tak berkesan bagitau kita.. plsss..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hello Kitty Bank